klager.png

Klager

Vil du klage over dit ophold, skal du klage til det tyske rejsebureau, du har købt rejsen hos. Det er ikke Skov Rejser, der har aftalerne med hotellerne, det er de tyske rejseselskaber, og det er derfor dem, du skal henvende dig til.  

Klagen skal skrives på tysk eller engelsk og sendes til vores tyske samarbejdspartner Travianet på mailadressen [email protected] (Vi ved, at rejsebureauet LMX kræver, at klagen er på tysk - Google Translate er fint). Travianet skal have den senest 1 måned efter, du er kommet hjem fra rejsen. Det er desværre et krav, at klagen kommer direkte fra kunden, og den kan derfor ikke formidles igennem os. Vi modtager dog meget gerne feedbacken, da vi løbende vurderer, om vi skal blackliste hoteller. 

Heldigvis modtager de rejseselskaber, vi samarbejder med, kun ganske få klager. Hvis du vil klage, er der nogle ting, du skal være opmærksom på:

Det er vigtigt, at rejseselskabet/guiden vedkender sig problemet, mens du er på hotellet. Det er meget svært at få medhold i en klage, når du først er kommet hjem. Søg derfor dialogen, mens du er på ferien, så rejseselskabet har en reel mulighed for at hjælpe dig. Hvis du ikke er tilfreds med løsningen, så gør opmærksom på det med det samme. Læs også "Utilfreds med værelset eller hotellet?" og "Vil du klage, når du kommer hjem?", som du finder længere nede.

En klage skal som sagt sendes direkte til rejseselskabet senest 1 måned efter hjemkomsten. Skriv i klagen, at du ønsker en økonomisk kompensation. Typisk er kompensationen et vist beløb i procent af rejsens pris og beregnes ud fra “Frankfurter Tabellen”, som er et standardskema. Det er rejsearrangørens beslutning, hvilken kompensation de giver, men de orienterer sig først på “Frankfurter Tabellen”.

Husk, at alle voksne deltagere skal skrive under på klagen, inden den sendes. Når klagen er sendt, har det tyske rejsebureau 10 uger til at behandle klagen. Hvis du er utilfreds med afgørelsen, skal klagen behandles ved en tysk domstol.

Skov Rejser hjælper gerne med at fremsende klagen til vor partner og følge op. Kan I ikke skrive den på tysk eller engelsk så oversætter vi gerne.  Vigtigt I gør klagen kort og meget konkret. 


Utilfreds med værelset eller hotellet?

Det absolut bedste, du kan gøre, er at finde en løsning, mens du er på ferien. Så undgår du at skulle sætte gang i en klageproces efterfølgende.

Fortæl hotellets personale og guiden om det, du er utilfreds med. Tag fx nogle billeder, og find eventuelt nogle vidner. I de fleste tilfælde er det muligt at flytte til et andet værelse eller evt. et andet hotel. Hvis du flytter til et værelse eller hotel i en bedre kategori, skal du selv betale prisforskellen.
 

Vil du klage, når du kommer hjem?

Er det ikke lykkedes dig at få klaret det hele på destinationen, og du stadig ønsker at klage, når du kommer hjem, så er følgende vigtigt: 

Sørg for at tage billeder, hvis det er muligt. Husk at tale med guiden - du skal kunne bevise, at du har forsøgt at få problemet løst på stedet. Få guidens navn, og få ham til at udfylde en klageformular med underskrift på. Ønsker du kompensation, så skriv også det. Om du kan få kompensation, er helt op til det tyske rejsebureau og desværre ikke noget, Skov Rejser har indflydelse på. Der er faste regler og tariffer på kompensation.  

Vores erfaring viser, at det er meget svært at få kompensation for fx kedelig eller for lidt mad at vælge imellem, hvis der er lidt beskidt, eller hvis værterne er uhøflige. Det er meget individuelt, hvad man forventer og finder uacceptabelt, og derfor svært at sætte en standard, som alle er tilfredse med.

Vi anbefaler på det kraftigste, at du forsøger at klare det på stedet - det er den bedste løsning, og det sikrer også dig en bedre ferie. 

 

 

Klageformular

Træk filer her, eller Gennemse ...