STATUS 24. oktober 2020: Hvad gør de tyske rejsebureauer i øjeblikket grundet Covid-19/Corona? 

 


Generelt

- Alle ikke-nødvendige rejser til Hamborg - herunder Hamborg lufthavnen - frarådes.

- Skov Rejser er en rejseportal, hvori man finder rejser udbudt af tyske rejsebureauer. Dermed følger rejsebureauerne de tyske myndigheders retningslinjer. 

- Hvis rejsebureauet ikke kan få dig ud at rejse som følge af, at de tyske myndigheder fraråder at rejse til det pågældende land, får du alle dine penge tilbage.

- Bliver jeres rejse annulleret pga. Corona får I besked herom pr. mail. Husk at tjekke jeres SPAM-filter/uønsket post. Nærlæs den mail I får, da nogle rejsebureauer ønsker, at I gør noget aktivt. Send mailen videre til os på [email protected], hvis I har nogle spørgsmål. 

- Rejser der ikke er annulleret fortsætter som normalt.

- Ønsker du at annullere din rejse uden at rejsebureauet har annulleret den, koster det et afbestillingsgebyr, der bliver højere jo tættere du kommer på afrejsedatoen. Tal med jeres rejseforsikring om hvorvidt de dækker i dette tilfælde.

- Hvis du har en rejseforsikring (dansk eller tysk), så tal med dem om dine rettigheder.

- Hvis rejsebureauet (mod forventning) går konkurs, får du dine penge tilbage. Det kan dog godt tage op til 1,5 år. Det går langt hurtigere hvis du har en konkursforsikring.

- Coronas udvikling følges nøje, men det er svært at forudsige præcist hvad der kommer til at ske.

- Nogle rejsebureauer giver et gavekort / en voucher, hvis de har annulleret din rejse.  ETI giver 120% af rejsens pris, mod at hele rejsen er betalt. DER Touristik giver 50 EUR i bonus, hvis man ønsker at få refunderet rejsen som en voucher/gavekort. TUI giver 100 EUR og FTI giver 200 EUR.  Bonusen kan kun bruges i området (f.eks. til udflugter). Skriv til Skov Rejser på [email protected] hvis I ønsker hjælp til dette. Hvis I ønsker at få en voucher / et gavekort i stedet for jeres penge tilbage, så kan I ikke benytte jer af voucheren hvis rejsebureauet går konkurs. Måske vil forsikringen dække, men dette er individuelt. 

- Har I ønsket at få pengene tilbage (hvis rejsebureauet har annulleret jeres rejse), kan I forvente, at der kan gå op til 12 uger fra afrejsedatoen førend I har pengene i hænde. Er rejsen betalt via kortbetaling, overføres pengene automatisk til kortet.Er rejsen betalt  via bankoverførsel skal I sende jeres IBAN og SWIFT oplysninger til os på [email protected] Læs annulleringsmailen igennem fra rejsebureauet grundigt og har I nogle spørgsmål dertil, så send den videre til [email protected] 

- Rejsebranchen er hårdt ramt i disse tider og har en stor mængde annulleringer. Alle disse skal gennemgåes manuelt af rejsebureauet. Vi anmoder derfor om, at I er tålmodige

 

Hvad med restbetalingen?

I kan desværre ikke anmode om at rejsebureauerne stopper med at trække restbeløbet af rejsen, hvis I venter på at de skal annullere rejsen. De har ret til at trække restbeløbet. Dog trækker mange rejsebureauer ikke restbeløbet, hvis de godt kan se, at det ikke giver mening før der er en afgørelse om rejsen bliver annulleret. Foregår betaling af restbeløbet over bankoverførsel, ville jeg personligt vente med at betale restbeløbet indtil jeg fik en "Mahnung" (rykker), da jeg så kunne købe mig lidt tid, og se om rejsen blev annuleret.  De fleste rejsebureauer sender en "Mahnung 2" (rykker 2) og en "Mahnung 3" (rykker 3). 

 

Rejser til Tyrkiet?

Fra d.4 august 2020 er der åbnet op for rejser til Tyrkiet til følgende områder: 

Aydin, Antalya, Izmir og Muğla.

Rejsende, der flyver til Tyskland fra Tyrkiet, skal gennemgå en obligatorisk PCR-test. Testen skal udføres i et af testcentrene i lufthavnen, på et hotel eller på et hospital inden for 48 timer inden din tilbagevenden til Tyskland. Gæsterne skal selv bære omkostningerne på omkring 30 € (der tages forbehold for denne pris). De der er testet positive, skal gå i karantæne eller lægebehandling i Tyrkiet. Omfattende information på engelsk og delvis på tysk findes på hjemmesiden for det tyrkiske turistministerium på tga.gov.tr/home/ .

Hvis rejsen til Tyrkiet bliver annulleret får I besked af rejsebureauet i jeres mail-indbakke (husk at tjekke jeres SPAM-filter/uønsket post). Hvis de annullerer den, giver de tre muligheder: 1. Mulighed for at ombooke, 2. Pengene tilbage eller 3. En voucher / et gavekort. I skal huske at I mister hele gavekortet hvis rejsebureauet efterfølgende går konkurs.

 

Registrering før indrejse

Rejser til Italien

Hvis du rejser til et af de nedenstående områder, skal du registrere dig i god tid på den relevante portal.

Regioner og lokale myndigheder i Italien kan udstede individuelle indrejseregler. Følgende regioner har allerede implementeret dette:

område

Tid før afrejse

Registreringsportal

Sardinien

48 timer før afrejse

sus.regione.sardegna.it/sus/covid19/regimbarco/init

 

Sicilien

48 timer før afrejse

siciliasicura.costruiresalute.it/welcome

Puglia

ikke specificeret

www.sanita.puglia.it/autosegnalazione-coronavirus

Calabria

         -

Registrering foretages af hotellet ved ankomst

 

Rejser til Spanien

Rejsende til Spanien skal udfylde en sundhedsformular online inden afrejse. Formularen findes på hjemmesiden www.spth.gob.es/create og er tilgængelig på tysk, engelsk, spansk og fransk. Derefter vil en QR-kode blive sendt. Denne skal vises frem i lufthavnen, enten i papirform eller på mobiltelefonen. Hjemmesiden indeholder detaljerede oplysninger om registreringsprocessen, og der er også ofte stillede spørgsmål .

Ifølge myndighederne skal alle gæster i øjeblikket udfylde formularen. Til og med d. 31. juli 2020, kan en papirformular udfyldes midlertidigt ved ankomsten.

 

Rejser til Madeira og Azorerne (Portugal)

Når man ankommer til lufthavnen i Funchal (Madeira), skal der vises en negativ Covid-19-test, som ikke må være ældre end 72 timer. Hvis der ikke er nogen test, skal den foretages i lufthavnen (omkostningerne heraf afholdes af den portugisiske regering). Spørgeskemaet skal udfyldes 48-12 timer før afrejse eller ved ankomst, som er tilgængeligt på engelsk, portugisisk, tysk og spansk  madeirasafe.com .

 

Når man kommer til Azorerne, skal der vises en negativ Covid-19-test, som ikke må være ældre end 72 timer. Hvis der ikke er nogen test, skal den foretages i lufthavnen (omkostningerne heraf afholdes af den portugisiske regering). Med et ophold på mindst 7 nætter skal en ny Covid-19-test foretages den sjette dag - for dette skal gæsterne kontakte sundhedsmyndighederne i den respektive region.

 

Rejser til Grækenland

Når man rejser til Grækenland ad land, sø og luft, kræves registrering på den engelsksprogede hjemmeside travel.gov.grRegistrering via online-formularen (Passager Locator Form) skal foretages mindst 48 timer før ankomst. Ifølge de nyeste oplysninger kan hjemmesiden kun tilgås via Google Chrome eller Firefox, med Internet Explorer er der fejlmeddelelser.  


QR-koden, der udstedes under registreringen, kontrolleres ved indrejse. På baggrund af oplysningerne beregner en sundhedsalgoritme, om der udføres en test på den pågældende.  Testpersonerne skal forblive i karantæne på deres hotelværelse, indtil testen er evalueret, dette kan tage op til 36 timer. 

 

Rejser til Cypern

Rejsende til Cypern skal registrere sig online mindst 24 timer før afgang for at modtage et Cypern Flight Pass. For dette skal linket https://cyprusflightpass.gov.cy/en/legal-declarations tilgås for at udfylde  et spørgeskema og for at erklære et ansvarsfritag over for Republikken Cypern i relation til en COVID-19 sygdom.

Flypasset skal udskrives og medbringes under flyvningen. Kun personer over 65 år kan udfylde spørgeskemaet i hånden, det vil blive gjort tilgængeligt ved flyskranken. Hjemmesiden indeholder detaljerede oplysninger om registreringsprocessen og afkald på ansvar , ofte stillede ofte stillede spørgsmål .

 

 

Rejsebetingelserne er forskellige fra rejsebureau til rejsebureau, men du kan få et overblik her:

 

FTI Touristik / 5VorFlug / BigXtra

FTI Status: https://www.fti.de/aktuelle-meldungen.html 

5VorFlug status: https://www.5vorflug.de/aktuelle-meldungen.html

BigXtra status: https://bigxtra.de/wichtige-fragen-und-antworten.html

 

Vtours

Vtours status:  https://www.vtours.com/de/service/reise/coronavirus-info/

 

JT Touristik For You Travel

JT Touristik status: https://www.jt.de/aktuelle-informationen 

For You Travel status: https://foryou.travel/aktuelle-informationen

 

Schauinsland-Reisen

Schauinsland-Reisen status: https://www.schauinsland-reisen.de/aktuelle-informationen-zum-coronavirus?etcc_cu=onsite&etcc_med_onsite=slider&etcc_cmp_onsite=infos_corona

 

Coral Travel / Ferien Touristik

Coral Travel/Ferien Touristik status: https://www.ferien-touristik.de/info-coronavirus-einreisestopp

 

LMX Touristik / Tropo

LMX Touristik status: https://www.lmx.de/aktuelle-information-zum-corona-virus/ 

Tropo status:  https://www.tropo.de/corona/home

 

Bucher Reisen / Öger Tours / Anex Tours

Anex Tours + Bucher Reisen + Öger Tours status: http://anextour.de/service/reiseinformationen

 

ETI

ETI Status: https://www.eti.de/ 

 

TUI

TUI Status: https://www.tui.com/tui-info-corona-virus/?contentid=1_textlink_kolostorno_20200228

 

Alltours og ByeBye

All Tours og ByeBye status: https://www.alltours.de/aktuelleinformationen

 

DER Touristik / ITS / Jahn Reisen / Travelix / Dertour / Meiers Weltreisen / ADAC Reisen

Der Touristik + ITS + Jahn Reisen + Meiers status: https://www.kataloge.dertouristik.info/Corona-Informationen.html

Travelix status: https://www.travelix.de/startseite.html 

 

 

Med venlig hilsen,
 
Henrik Skov

Stifter og direktør for Skov Rejser.