Hotelstjerner og hvordan de tildeles

Find dit svar i artiklen

Hvordan gives stjerner til et given hotel?
Hotelstjerner kan være lidt svært at gennemskue fra land til land.

Det er IKKE rejsebureauerne i hverken Danmark eller Tyskland, der tildeler stjerner på hoteller, men landene selv.

De officielle stjerner er tildelt efter landets egne regler. Som eksempel, kategoriserer de i Spanien hotellerne efter antallet af pools, restauranter og barer, men det siger reelt ikke noget om kvaliteten af hotellet.

Et 4-stjernet hotel i Grækenland er som regel kun 3-stjernet i Tyrkiet, så det gør det lidt svært at gennemskue. I Spanien skal et 3-stjernet hotelværelse være større end et i Frankrig. I England skal der kun være bad og og toilet på 4-stjernede, imens der i Schweiz skal være bad og toilet på selv 1-stjernede hoteller. Dette er bare for at sige, hvor vanskeligt det er at gennemskue hotellernes stjerner og hvorfor det for kunden kan være svært at gennemskue, hvad man reelt kommer ned til.

travel-2313444_1920.jpg

Nye tider på vej

15 lande i Europa har etableret Hotelstars Union. Hotelstars Union tildeler stjerner ud fra en masse kriterier. Systemet tilrettes dog stadig de enkelt landes unikke forhold og der gives point efter faciliteter og serviceydelser.

Der er et lille minus ved denne ordning. Hotelstars består af alle de 15 landes hotelorganisationer, og det er kun de hoteller som er medlem af disse brancheorganisationer, der kan tildeles stjerner efter Hotelstars kriterier.

Værelsesstørrelse giver ikke stjerner. Altså et stort værelse giver ikke mere end et lille.

Her er listen over de kriterier som Hotelstar har sat op

Europa

     Hotelværelserne skal have eget toilet, med bruser eller badekar inklusiv sæbe. Værelset skal også have et bord, stol og farve TV med fjernbetjening. Reception med service. Morgenmad og der skal kunne tilbydes drikkevarer

     Badehåndklæder og shower gel. Kunne tilbyde andre toiletartikler som tandbørste og barbergrej.

     Der skal være varme på badeværelset og der skal derudover være hårtørrer, renseservietter, sygrej, skopudseudstyr samt vaske og strygeservice. Endelig skal der kunne tilbydes drikkevarer til værelset

Kufferter skal kunne sættes væk og der skal være telefon på værelset. Receptionen skal være åben mindst 14 timer i døgnet. Derudover skal medarbejderne i receptionen kunne tale engelsk eller tysk

     Badekåber og slippers på værelserne eller skal det kunne tilbydes. På badeværelset skal der være andet kosmetik og der skal være badehætte og neglefil. Endelig et makeupspejl. En lille lænestol og bord skal der også være. Morgenmadsbuffet eller morgenmadsmenu skal kunne tilbydes via roomservice. Receptionen skal have åbent mindst 18 timer i døgnet og der skal være lobby med siddepladser. Endelig skal hotellet have en a´la carte restaurant.

     Der skal være dørmand, concierge og døgnåbent reception med personale der taler engelsk, tysk og endnu et sprog. Der skal være en personlig velkomst med blomster, frugt eller lignende. Internet adgang med skærm og pengeskab skal også være der. Minibar og 24 roomservice med mad og drikke. Lobbyen skal være stor med siddepladser og bar.

Disse lande er med i Hotelstars Union. Belgien, Danmark, Estland, Grækenland, Holland, letland, Litauen, luxembourg, Schweiz, Sverige, Tjekkiet, Tyskland, Malta, Ungarn og østrig.

Spanske hotelstjerner

     Værelser skal være minimum 12 m2 - enkeltværelser dog kun 7 m2 med badeværelser på min 3,5 m2 incl badekar eller bruser. Varme og elevator

     Værelserne skal være min 14 kvm med enkeltværelser på 7m2. Badeværelser også minimum 3,5 m2. Der skal være telefon og bankboks service

     Værelser skal være minimum 16 m2 med enkeltværelser på 9 m2 og badeværelser på 4,5 m2. Udover det ved et og 2 stjerne skal der være aircondition i fællesarealer og bar i lobbyen.

     Værelserne skal være minimum 16 m2 og enkelt på minimum 9 m2.

     Værelserne på minimum 17 m2 og enkeltværelser på minimum 10 m2 med badeværelse på mindst 5 m2. Der skal være bankboks på værelserne.

Andre lande

I f.eks Norge og i Singapore er der slet ikke nogen hverken hel- eller halv-officielle stjernesystemer.

Thailand har heller ikke noget stjernesystem men der arbejdes kraftigt på det. Vær opmærksom på at hotellerne selv giver sig selv stjerner så de skal tages med en vis forsigtighed.

En god måde at vide mere om hotellet man ønsker at booke er at bruge Skov Rejser smiley ordning som er på alle hoteller. Det er anmeldelser fra tyske og danske gæster der ligger til grund for denne bedømmelse. Brug også Tripadvisor.

Så som udgangspunkt skal man altså være varsom med at tro, at fordi det er 4 stjerner så er det godt og vi ved hvad der venter os. I mange tilfælde er det også sådan men der kan være undtagelser.

Notits

Ovennævnte oplysninger er fra Hotelstars Union hjemmeside og via diverse artikler på nettet. 

Alle oplysninger er derfor uden ansvar for Skov Rejser. Der sker hele tiden nyt i branchen og man bør derfor selv orientere sig om det nyeste indenfor stjerner hvis man vil være sikker.

Kunne du bruge svaret til noget?

Tilkendegiv venligst din rating af artiklen:
1 2 3 4 5
Tak for dine svar! Vi sætter pris på din feedback.
Hotelstjerner og hvordan de tildeles Rated 5 / 5 based on 1 reviews. | Læs artikel