YouGov: Danskerne får nye rejsevaner

I løbet af de seneste ti år er det blevet vigtigere for danske rejsende at opleve noget nyt og rejse mere fleksibelt, viser ny undersøgelse.


Flere ønsker eventyr

Til sammenligning svarer kun seks procent at rejse i grupper”, hvor man f.eks. kører i bus med andre danskere, mens ni procent ønsker at have en rejseguide og et fast tilrettelagt rejseprogram”.

‟Undersøgelsen påpeger, at danske rejsende er blevet mere ‛modige’ og nysgerrige, og at mange flere ønsker et eventyr med nye oplevelser. Charterturismen lever i bedste velgående, fordi kunderne også her får flere nye, eksotiske rejsetilbud. Men de klassiske rejser med turguide i bussen er nok mindre ‛hotte’ end tidligere,” siger stifter og partner, Henrik Skov, i Skov Rejser, som arrangerer rejser for danskere via Hamborg Lufthavn og oplever flere krav fra de rejsende.


Fleksible rejsedatoer i høj kurs

Den mest opsigtsvækkende tendens i undersøgelsen er, at 52 procent, og flest af de adspurgte, prioriterer muligheden for selv at planlægge rejsen højere end i 2006. 31 procent sætter kryds ud for, at det er blevet vigtigere med fleksible datoer for afgang og hjemrejse”.

Begge tendenser er noget, man mærker hos Skov Rejser.

‟Vi hjælper danskerne med at finde præcis den rejse, de er på udkig efter, ved at udvide antallet af rejsebureauer fra 60 til 80. På den måde har vores kunder fået 25 procent flere rejsedestinationer og hoteller at vælge imellem. For det andet giver vores tyske rejsearrangører mulighed for at rejse på alle tidspunkter i løbet af ugen. I modsætning til danske rejseselskaber, hvor man typisk rejser i en, to eller tre hele uger, så kan vi dermed tilbyde danskere en rejse på 5, 9, 11 eller 13 dage, eller hvad vores kunder nu ønsker. På den måde finder de præcis den rejse, de går og sukker efter,” siger Henrik Skov.


Fakta: Hvad er vigtigere i dag end for ti år siden, når du køber en udlandsrejse?

  1. Selv at sammensætte og planlægge rejsen 52 %

  2. Markant anderledes oplevelser, f.eks. nye kulturer og mennesker 36 %

  3. Fleksible datoer for afgang og hjemrejse 31 %

  4. At dyrke en interesse på rejsen, f.eks. sport, foto, yoga eller opera 19 %

  5. Wellness på rejsen 10 %

  6. At have en rejseguide og et fast tilrettelagt rejseprogram 9 %

  7. Luksusoplevelser, f.eks. Michellinrestauranter, leje af luksusbiler eller luksuslejligheder 9 %

  8. At rejse i grupper 6 % (som f.eks. busrejser)

  9. Andet 10 %

Ved ikke 15 %

Kilde: YouGov, repræsentativ internetundersøgelse foretaget blandt 1.004 danskere, se mere om undersøgelsens metode her.

 

Metode

 

Interviewperiode & dataindsamlingsmetode

Undersøgelsen er gennemført i perioden 17. - 18. februar 2016 via internettet med udgangspunkt i YouGov Panelet.

 

Målgruppe

Undersøgelsen er gennemført blandt danskere i alderen 18-74 år. Der er udsendt invitationer via e-mail til personer, der opfylder disse krav i YouGov Panelet.

Data er indsamlet så det udgør et repræsentativt udsnit af den danske befolkning med udgangspunkt i målgruppen.

Vejning af data og materialets sammensætning: Data er vejet på dimensionerne køn, alder og geografi på baggrund af et ideal fra Danmarks Statistik, således at resultaterne er repræsentative for befolkningen i relation til ovenstående målgruppe. Offentliggørelse – af resultater: Ved enhver offentliggørelse af undersøgelsens resultater skal YouGov angives tydeligt som kilde. Forud for offentliggørelse af undersøgelsens resultater skal YouGov have pressemeddelelsen eller anden brug af resultaterne til godkendelse. Formålet hermed er alene at sikre, at vi analyseteknisk kan stå inde for brugen af resultaterne.

Ved pressemeddelelser skal dette ske i henhold til reglerne fra ESOMAR, hvorfor en tekst som følger skal inkluderes:

Undersøgelsen er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1004 CAWI-interview med danskere i alderen. 

18-74 år, i perioden 17. - 18. februar 2016.

 

Tolkning af tabeller på baggrund af Chi2-test og T-test.

Talmaterialet i tabellerne er testet for signifikans. Der er foretaget to forskellige statistiske tests, Chi2-test og T-test.

Den anvendte Chi2-test Denne testform er repræsenteret i de vedlagte tabeller ved henholdsvis farven grøn eller rød. Hvis grøn er vist i tabellerne, er resultatet signifikant højere end totalen. Hvis rød er vist i tabellerne, er resultatet signifikant lavere end totalen. Der er valgt et konfidensinterval på 95 % Den anvendte T-test Denne test er repræsenteret i tabellerne ved blokbogstaver. Hvis et blokbogstav er vist i tabellerne, er resultatet signifikant forskelligt fra den kolonne, som blokbogstavet henviser til. Der er ligeledes i denne test valgt et konfidensinterval på 95 %. Family Lifecycle Pre Family Personen er 18-45 år og har ingen børn. Young Family Personen har hjemmeboende børn hvor yngste barn er 0-6 år.

 

Adult Family

Personen har hjemmeboende børn hvor yngste barn er 7 år eller ældre.


Active Empty Nesters

Personen er 46 år eller ældre uden hjemmeboende børn og er aktiv på arbejdsmarkedet.


Senior Citizens/In-active Empty Nesters

Personen er 46 år eller ældre uden hjemmeboende børn og er ikke aktiv på arbejdsmarkedet.


Se hele undersøgelsen

Se hele undersøgelsen, via Google Spreadsheets, ved at klikke her


 

Kontaktdata

For mere information, kontakt da venligst: Stifter og presseansvarlig, Henrik Skov, mobil 2192 2593, e-mail: [email protected] - download logo og billeder på pressesiden.